שלום רב,
במסגרת המאמץ המתמשך שמקיימת רלב"ד בנושא מניעת תאונות דרכים וההיפגעות בהן בתחומים ומקומות שונים, מצאנו כי לתכנון הסטטוטורי השפעה ניכרת על מצב הבטיחות בדרכים לאחר ביצוען בפועל של התכניות הסטטוטוריות.
התכנון הסטטוטורי המקדים את התכנון הפיזי המפורט, קובע במהלכו עובדות ומצבים המשליכים על החיים בתחום "הקו הכחול" של התכנית ואף בסביבתה.
ככל שמדובר בנושאים של תאונות ונפגעים בשטחים ומתחמים של מוסדות ציבור וסביבתם, עובדה זו נכונה, מודגשת ובולטת במיוחד.
במוסדות ציבור שהבאים בהם הם ילדים וקשישים, עולות וצפות העובדות הקשיחות שנקבעו בתהליך הסטטוטורי, כאשר חלק מהן כבר לא ניתן לתקן, בשלב - המאוחר מדי - של התכנון המפורט או האיכלוס עצמו.
מסמך זה הוכן על ידי יחידת ההנדסה ברלב"ד במטרה לגייס את כל השותפים לתהליך הסטטוטורי במגמה להשפיע וליצור "תכנון תומך בטיחות", גם מול שיקולים לגיטימיים אחרים.
המסמך מבוסס על סקר ספרות וכן על ידע ונסיון מצטברים של הסתכלות לאחר מעשה על ההשלכות ההדדיות של תכנון אורבני, מיקום, שימושי קרקע, נגישות ויחסי גומלין ביניהם.
זאת בדגש על ההשפעות הבטיחותית, לכאן או לכאן.